15.04.2021
Temat: Ile jest owadów?
1.Ćwiczenie buzi i języka. Naśladuj żabkę :)
2.Słuchanie wiersza Bożeny Formy Dzieci dbają o środowisko.
W zgodzie z przyrodą
żyją wszystkie dzieci.
Kochają jasne słonko,
które na niebie świeci.
Często też dorosłym
dobry przykład dają –
w wyznaczonych miejscach
śmieci zostawiają.
Pytania:
− Czy wy jesteście takimi dziećmi?
− Co jeszcze robicie, aby dbać o przyrodę?
4.Rozmowa na temat: Czego potrzebują małe zwierzęta (owady), żeby żyć?
− Gdzie spotykamy motylki, biedronki, żuczki… czyli owady?
− Czego potrzebują, żeby żyć?
− Co by było, gdyby wyginęły rośliny?
− Czy ludzie powinni dbać o Ziemię : :
nie zanieczyszczać powietrza,wody, ziemi? Dlaczego?
5. Zabawa matematyczna.
Policz ile kropek ma biedronka :) ile płatków ma kwiatek ? ile jest kwiatków?
6.Pokoloruj wiosenne kwiaty
7. Zajęcia plastyczne :)
Wydrukuj proszę obrazek przedstawiający Słonecznik :)
Jeśli nie uda Ci się wydrukować,nic nie szkodzi narysuj dużego słonecznika ołówkiem, ozdobisz go malując paluszkami.
Przygotuj żółtą farbę oraz szarą/czarną i swoje paluszki.
Dzisiaj będziemy odbijać palce w farbie.
Nasze paluszki pomalują słonecznik piękny kwiat.
źródło: printoteka
Życzę Wam miłej zabawy, pozdrawiam serdecznie pani Ania
Jestem Małym Przedszkolakiem ale dużo już potrafię…
Temat: Dbajmy o przyrodę
1.Zabawa paluszkowa Biedronka (według Krzysztofa Sąsiadka).
N. prosi dzieci o naśladowanie jego ruchów; wyciąga przed siebie obie dłonie i recytuje wierszyk. Podczas kolejnych wersów N. palcami jednej ręki dotyka palców drugiej ręki, zaczynając od najmniejszego. Na koniec wykonuje dłonią zygzaki i unosi ją ku górze.
Biedronka mała
robaczki spotkała:
z tym się przywitała,
temu pomachała,
tego zabrać chciała,
z tym się pożegnała…
i do nieba poleciała.
2.Karta pracy, cz. 2, nr 29.
źródło:Mac edukacja
Kredki: żółta, zielona, niebieska.
− Pokolorujcie na żółto rysunek kosza, do którego wrzucamy metalowe rzeczy, na zielono – rysunek kosza, do którego wrzucamy szklane rzeczy, a na niebiesko – tego, do którego wrzucamy papier.
3. Zabawa plastyczna recykling z wykorzystaniem rolki po papierze toaletowym :)
Przygotuj: rolki po papierze, wycięte w odpowiedni sposób spójrz na zdjęcie poniżej,farby,kartkę papiery,kredki.
źródło:pinterest
Miłej zabawy życzy pani Ania :)
13.04.2021
Temat:
Piękne rośliny
„Nasze kwiaty”. Wysłuchanie wiersza Marii
Konopnickiej połączone
z oglądaniem zdjęć kwiatów, które prowadzący pokazuje kolejno w trakcie
recytacji:
Nasze
kwiaty
Jeszcze śnieżek prószy,
jeszcze chłodny ranek,
a już w cichym lesie zakwita sasanek.
A za nim przylaszczka wychyla
się z pączka
i mleczem się żółtym
złoci cała łączka.
I dłużej już dzionka i bliżej słoneczka...
A w polu się gwieździ
biała stokroteczka.
A dalej fiołki, wskroś trawy, pod rosą,
W świeżych swych czareczkach woń przesłodką
niosą.
A tuż ponad strugą, co wije się kręta
Niezapominajka otwiera
oczęta.
A w gaju, wśród liści, w
wilgotnej ustroni,
konwalia bieluchna w
dzwoneczki swe dzwoni.
(Źródło: M. Konopnicka, Co słonko widziało, Kraków 2007)
Co to za głoska? Ćwiczenia słuchu
fonemowego połączone z nauką nazw kwiatów.
Prowadzący podnosi kolejno ilustracje i mówi nazwy
kwiatów. Dziecko nazywa głoskę w nagłosie (pierwsza głoska w wyrazie) i
wygłosie (ostatnia głoska). Jeśli zadanie zostanie wykonane prawidłowo, można
je utrudnić, proponując wyodrębnienie głoski np. drugiej lub trzeciej.
Ile sylab? Zabawa ruchowa
Prowadzący wypowiada różne słowa związane z kwiatami,
ogrodem, sadzeniem roślin (np. listek, nasiono, kwiat, ziemia, konewka z wodą),
a dziecko wykonuje tyle podskoków (przysiadów, obrotów, skłonów itd.), ile
sylab usłyszały w danym wyrazie.
Sadzenie roślin. Ułożenie historyjki obrazkowej przedstawiającej kolejne etapy sadzenia rośliny. Każde dziecko może wyjąć do ogrodu jeśli istnieje taka możliwość i z pomocą dorosłego samodzielnie posadzić nasionko, przechodząc przez wszystkie etapy.
Należy zwrócić uwagę na konieczność dbania o rabatkę: przy
codziennym wychodzeniu do ogrodu zabieranie ze sobą konewki, by podlać roślinę,
okazjonalne plewienie rabatki z chwastów.
Chochliki "Kwiatki-bratki" piosenka
Połącz połowy kwiatów. Pokoloruj je - każdy kwiat ma inny kolor
Dokończ rysowanie po śladach
12.04.2021
Temat:
Dbamy o drzewa
Słuchanie opowiadania Haliny Koszutskiej Drzewko Maciusia.
Rozmowa na temat drzew. Prowadzący wyjaśnia, że drzewa bardzo długo rosną. Łamanie gałązek młodego drzewka, niszczenie mu kory ostrym narzędziem powoduje, że drzewko usycha.
Jak myślisz, co powiedziałoby drzewo, gdybyś łamał mu gałązki
Czy płakałoby z bólu?
Czy prosiłoby, żebyście przestali?
W parku, na środku
trawnika, rosła sobie płacząca brzózka. – Czy ona naprawdę płacze? – zapytał
Maciuś mamę, gdy zobaczył brzózkę po raz pierwszy. – Nie, nie płacze. Dobrze
jej w naszym parku, wesoło się zieleni. Nazwano ją tak dlatego, że ma długie,
delikatne i jakby ze smutkiem opuszczone gałązki. Maciek bardzo tę brzózkę
polubił. Kiedy przychodził do parku, już z daleka machał jej ręką. – Dzień
dobry – wołał. – Jak się miewasz? A brzoza szumiała na powitanie. Aż tu pewnej
wiosny wszystko się zmieniło. Ogrodnicy przez środek trawnika przeprowadzili
ścieżkę. I oto drzewko znalazło się na samym brzegu trawnika. „Będzie mi teraz
weselej – ucieszyła się brzózka – będę mogła z bliska przyglądać się zabawom
dzieci, a w dni upalne dam im schronienie w moim cieniu”. I kiedy na ścieżkę po
raz pierwszy wpadła gromadka dzieci, brzoza radośnie poruszyła listkami. Ale
dzieci wcale nie zwróciły na to uwagi. Biegły wesoło, krzycząc i śmiejąc się.
Jakiś chłopiec zatrzymał się na chwilę, ułamał gałązkę brzozy i wymachując nią,
pobiegł dalej. Odtąd z dnia na dzień coraz więcej było na drzewku obłamanych
gałązek. Na pniu pojawiły się nacięcia scyzorykiem. Kora w wielu miejscach była
naddarta. Dzieci, przebiegając, potrącały nieraz drzewko, czasem któreś
próbowało wdrapać się na nie. Tak się złożyło, że Maciek długo nie przychodził
do parku. A kiedy wreszcie wybrał się tam z mamą, wcale swojej brzózki nie
poznał. Z daleka wydawała mi się znacznie ładniejsza – westchnął. – Tak, była
ładniejsza, kiedy bezmyślne dzieci nie miały do niej dostępu – powiedziała
mama. Z żalem oglądali połamane gałązki, odrapaną scyzorykiem korę. Maciek
zaczął się zastanawiać, co zrobić, żeby dzieci nie niszczyły już tej brzozy.
Szedł obok mamy bardzo zamyślony. Zapomniał zupełnie o tym, że chciał nazbierać
kasztanów. Ale nic nie mógł wymyślić. Dopiero na drugi dzień, kiedy opowiedział
o swoim zmartwieniu kolegom, Jurkowi i Władkowi, we trzech znaleźli radę. –
Będziemy teraz zawsze wracać ze szkoły przez park. Dużo dzieci tamtędy wraca.
Będziemy pilnować brzozy tak długo, dopóki wszyscy nie przejdą – postanowili. I
jeszcze – że na zakręcie ścieżki ułożą kamienie wzdłuż trawnika, żeby nikt nie
wpadał na brzozę. A na jej pniu powieszą tabliczkę z napisem: „Nie niszczyć
drzewka!” – Ten napis może nam zrobić mój brat. On już jest przecież w trzeciej
klasie i ma piątkę z pisania – rzekł Jurek.
Rozmowa na temat opowiadania
Które drzewko w parku polubił Maciuś?
Jak nazywała się brzózka?
Czy drzewko ucieszyło się, że po zmianach będzie blisko ścieżki?
Czy dzieci szanowały brzózkę?
Co zrobił Maciek, gdy zobaczył zniszczone drzewko
Ciekawostka: Jak rośnie las
Ciekawostka:
Jak rośnie
las
„Wycieczka do lasu” –
zabawa logopedyczna w ruchu
Dziecko słucha historyjki prowadzącego i wykonuje zaprezentowane przez niego ćwiczenia.
Wycieczka do lasu (Magdalena Ledwoń)
Mały Jaś poszedł do lasu (dziecko maszeruje). Najpierw szedł dróżką między wiejskimi płotami (zatrzymuje się i dotyka językiem kolejno najpierw górnych, następnie dolnych
zębów). Później spacerował wąską ścieżką między polem a łąką (dotyka językiem najpierw dolnej, później górnej wargi). Usłyszał świergot ptaków
(wymawia sylaby onomatopeiczne: fiu, fiu, ćwir, ćwir, ter, ter, jednocześnie
biegnąc na palcach). Po chwili dotarł do lasu (zatrzymuje się). Drzewa były tam
tak wysokie, że ich wierzchołki wyglądały, jakby dotykały nieba (unosi czubek
języka i dotykają nim nosa). Przyglądał im się z ciekawością. Po
chwili na gałęzi dostrzegł małą wiewiórkę, która to wyglądała z dziupli,
to się w niej chowała (na przemian wysuwa i chowa język). Gdy
usłyszał stukanie dzięcioła, pomyślał, że jednak pora wracać do domu (kląska,
maszerując). Wracał więc ścieżką między polem i łąką
(zatrzymuje się i dotykają językiem najpierw dolnej, później górnej
wargi), a później dróżką między wiejskimi płotami (dotyka językiem najpierw
górnych, później dolnych zębów). Gdy wrócił do domu, był bardzo zadowolony
(szeroko się uśmiecha).
Karta pracy, cz. 2, nr 28. Kredki.
Połączcie
każde białe miejsce na obrazku z odpowiednim fragmentem umieszczonym poniżej.
Spacer w pobliżu domu – poszukiwanie koszy na śmieci i pojemników do segregowania odpadów.
Dla chętnych:
Odszukaj różnice na obrazkach
Pracowite przedszkolaki :-)
Podziwiamy Twój zapał i zaangażowanie.
Świetnie!
Janek
Temat:
Lecimy w kosmos
Misja Apollo 11 – przekazanie ciekawostek
naukowych
Prowadzący wspomina
o amerykańskich astronautach, którzy podróżowali statkiem kosmicznym
Apollo 11, i jako pierwsi lądowali na Księżycu. Zwraca uwagę, że lądowanie
na Księżycu było marzeniem całej ludzkości i wiele osób pracowało, aby
mogło się spełnić.
Układ Słoneczny, animacja edukacyjna
Prowadzący prezentuje ilustrację
przedstawiającą astronautę i wyjaśnia, że w kosmosie można poruszać
się tylko w specjalnym skafandrze. Dziecko stara się opowiedzieć o
stroju i jego funkcjach. ê Prowadzący uzupełnia brakujące fakty, np.
strój wyposażony jest w powłokę, która chroni astronautę przed
szkodliwymi promieniami oraz pyłem kosmicznym; składa się z wielu
elementów, dlatego jego ubieranie wymaga pomocy załogi. W kombinezonie
umieszczone są rurki z zimną bądź ciepłą wodą, które ogrzewają lub chłodzą
ciało astronauty. W plecaku znajduje się zapas tlenu, który wystarcza na
kilka godzin pracy w przestrzeni.
Dlaczego rakieta lata? Zabawa badawczo-konstrukcyjna
Nitkę zawiązujemy nad sufitem. Nadmuchany balon
spinamy spinaczem do bielizny (tak aby powietrze nie uchodziło) i przyklejamy
taśmą klejącą do słomki. Następnie przez słomkę przewlekamy zwisającą nitkę i
naprężamy pionowo (np. przykładając grubą książką). Właśnie powstał
przedszkolny port lotniczy, inaczej kosmodrom. Rakieta-balon jest gotowa do
startu, możemy odliczać... energicznie puszczamy spinacz i obserwujemy, co się
dzieje.
Śpiewające brzdące - Kosmiczna podróż, piosenka
Rytmiczne dzielenie (na sylaby) słów
związanych z kosmosem, np.: rakieta (ra-kie-ta), gwiazdy
(gwiaz-dy), planety (pla-ne-ty), kosmonauta (kos-mo-nau-ta).
Noc i dzień” – masażyk w parach
Prowadzący z dzieckiem siadają jeden za drugim. Dziecko z tyłu rysuje na plecach prowadzącego elementy występujące w opowieści.
Noc i dzień (Dominika Góra)
Nocne niebo jest bardzo ciemne, prawie czarne (głaszczemy plecy). Na szczęście świeci na nim mnóstwo gwiazd. Jest ich tak dużo, że chyba nikt nie jest w stanie ich policzyć (palcem wskazującym stawiamy na plecach małe kropeczki). Na samym środku znajduje się jasny Księżyc w kształcie rogalika (rysujemy Księżyc). Gdy noc się kończy, niebo jaśnieje i nie widać już małych jasnych punkcików (głaszczemy plecy). Teraz króluje tu Słońce, okrągłe i złociste (rysujemy okrąg w górnej części pleców). Oświetla swoim blaskiem całą Ziemię (rysujemy promyki „od Słońca” ku dołowi pleców). Ciekawe, na co padają promyki Słońca ( rysuje dowolny element krajobrazu, np. kwiatek, drzewo, trawę, a osoba siedząca z przodu zgaduje, co zostało narysowane na jej plecach); po odgadnięciu następuje zamiana ról, a prowadzący ponownie czyta opowiadanie).
Dla chętnych:
Uzupełnij rakietę – rysując według wzoru.
Rakieta – wytnij elementy i ułóż rakietę według
wzoru
Temat: Przybycie ufoludków.
Słuchanie opowiadania
Anny Onichimowskiej Zasypianka z ufoludkiem.
Śpiewające Brzdące "Ufoludki", piosenka
Rozmowa na temat ufoludka:
− Kto to jest ufoludek?
− Co to jest UFO?
Mam na imię Egon, a mój
statek kosmiczny – Ogon. Mieszkamy na Marsie. Najbardziej lubię podróżować
nocą. Ogon lata cicho jak ćma i jest tak malutki, że wszędzie możemy się
wślizgnąć. Oblatywałem kiedyś po raz pierwszy planetę Ziemia. Ciekawe, czy jest
zamieszkana… zastanawiałem się, zbliżając coraz szybciej do rozjarzonej kuli.
Ogon zniżył lot i znalazłem się naprzeciwko domu z uchylonym oknem. Już po
chwili byliśmy w środku. W łóżku spał olbrzym. Był częściowo przykryty. Miał na
pewno jedną rękę, jedno ucho i głowę porośniętą ciemną trawą. Nie wiem, jak się
poruszał, czy też na sprężynie, jak ja, czy jakoś inaczej, bo bałem się go
odsłonić. Na mojej planecie najwyższy mieszkaniec ma dwadzieścia centymetrów
wzrostu. A potem znalazłem dwa statki kosmiczne. – Co robisz? – spytał Ogon. –
Próbuję uruchomić te rakiety. Przecież to są trampki! Nie ciągnij za
sznurowadła, bo urwiesz! I w czym jutro ten chłopczyk pójdzie do przedszkola? –
wskazał antenami na śpiącego olbrzyma. Nie chciałem dłużej słuchać, jak Ogon
się mądrzy. Był już kiedyś wcześniej na Ziemi, z moim bratem. – Odlatujemy! –
zatrzasnąłem kabinę. Olbrzym poruszył się gwałtownie. Ma jednak dwoje oczu,
zauważyłem. I dwoje rąk. A skoro nosi trampki, ma również nogi… Wszystko to
zapisałem szybko w moim elektronicznym notesie. – Wielki ze mnie naukowiec –
mruknąłem z dumą na pożegnanie, wzlatując ponad dachy.
Rozmowa na temat
opowiadania.
− Jak się nazywał
ufoludek? Jak się nazywało jego UFO?
− Gdzie przyleciał Egon?
Skąd przyleciał?
− Czy był on duży czy mały – względem nas,
ludzi?
− Jak Egon opisał
olbrzyma?
− Z czym Egon pomylił trampki?
− Co wyjaśnił mu Ogon?
− Jak wyglądał Egon? Jak się poruszał?
Karta pracy, część 2, nr 26
Odszukaj na obrazku cztery ufoludki, które ukryły się przed mamą Zuzi. − Posłuchaj imion ufoludków podzielonych rytmicznie. Powiedz je.
Ćwiczenia słuchowe
Rozmowa z ufoludkiem.
Dziecko powtarza za prowadzącym.:
Ufoludki, ufoludki, to zielone, małe ludki.
re ra ru ro ry
resz rasz rusz rysz rosz
sza szo szy sze szu
nasz pasz busz pusz
Rysowanie ufoludka według rymowanki.
Kartki, kredki.
Dziecko mówi rymowankę i
rysuje ufoludka.
Jestem sobie ufoludek
cały zieleniutki.
Mam trzy ręce, cztery nogi
i nos okrąglutki.
Oczy czarne tak jak węgiel,
kreskę zamiast warg,
brzuch jak balon i sprężynki
trzy na głowie mam.
źródło: Wydawnictwo MAC Edukacja
Zapraszam „Słoneczka” na Katechezę online przez teamsy, w środę o godz. 13.00 do 13.30 pod tym linkiem:
https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_ZGVkOGUwM2UtMzE4ZC00NDhjLWFkYjEtNzY1MWFkMjFjNzll%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%2252eb292f-4be5-441a-b53a-cb4507451e83%22%2c%22Oid%22%3a%22184532fb-aba7-42fb-8188-2ef72a5086cf%22%7d
Materiały dla osób mających trudności w kontaktowaniu się przez TEAMSY:
Podręczniki dla 4 latków
31. 03.2021 Katecheza 39 i 40
T:Pokarmy w moim koszyczku
Podręcznik, str.52, wykonaj polecenia
https://view.genial.ly/60563a1a5d00340dad3edeae/presentation-koszyczek-wielkanocny
https://view.genial.ly/6060b4a66bd9330d1ecc638c/interactive-content-wielkanocny-koszyczek
7.04.2021- Katecheza 41 i 42
T: Wielkanoc – Jezus żyje
Podręcznik, str.53, wykonaj polecenia
https://view.genial.ly/5e98c9948a1e5e0e20601fd8/interactive-image-swietujemy-zmartwychwstanie-jezusa-kl1
https://view.genial.ly/5e83413159ee3c0df4dcb3cb/interactive-image-wielkanoc-zmartwychwstanie-pana-jezusa
Zapraszam „Słoneczka”
na Katechezę online przez teamsy, w środę o godz. 13.00 do 13.30 pod tym linkiem:
https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_ZGVkOGUwM2UtMzE4ZC00NDhjLWFkYjEtNzY1MWFkMjFjNzll%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%2252eb292f-4be5-441a-b53a-cb4507451e83%22%2c%22Oid%22%3a%22184532fb-aba7-42fb-8188-2ef72a5086cf%22%7d
Materiały dla osób mających trudności w kontaktowaniu się przez TEAMSY:
Podręczniki dla 5 latków
31.03.2021 - Katecheza 39 i 40
T: Wielka Sobota - święcimy pokarmy.
Podręcznik, str. 82-83, wykonaj polecenia
https://view.genial.ly/60563a1a5d00340dad3edeae/presentation-koszyczek-wielkanocny
https://view.genial.ly/6060b4a66bd9330d1ecc638c/interactive-content-wielkanocny-koszyczek
7.04.2021- Katecheza 41 i 42
T: Cieszymy się ,że Jezus zmartwychwstał
Podręcznik, str.84-85, wykonaj polecenia
https://view.genial.ly/5e98c9948a1e5e0e20601fd8/interactive-image-swietujemy-zmartwychwstanie-jezusa-kl1
https://view.genial.ly/5e8b3b3808da3f0e02935a3b/interactive-image-wielka-sobota
https://view.genial.ly/5e9589aa3264a10d9e23c004/interactive-image-cieszymy-sie-ze-jezus-zmartwychwstal
Małgorzata Fisher
7.04.2021
Temat: Co się dzieje w kosmosie?
Co można spotkać w kosmosie? – rozwiązywanie zagadek słownych.
Prowadzący prezentuje
kartoniki z różnymi ciałami niebieskimi, które poruszają się
w Układzie Słonecznym. Dziecko ogląda obrazki i próbuje odczytać
podpisy.
Następnie prowadzący
zadaje zagadki słowne dotyczące różnych ciał niebieskich, a dziecko podaje
rozwiązania, wskazując na odpowiednie kartoniki.
Wielkie,
ogniste i gorące.
To
najbliższa Ziemi gwiazda,
a zwiemy
ją… (Słońce)
Są
różnego koloru i wielkości,
swoje
nazwy mają.
Krążą
wokół Słońca
i wciąż
się obracają. (planety)
Podróżuje
w kosmicznej przestrzeni,
bo
do wędrówek ma serce ochocze,
a w czasie
każdej ciągnie za sobą
swoje
długie i piękne warkocze. (kometa)
Wygląda
jak spadająca gwiazdka,
lecz
spala się niestety,
gdy próbuje się przedostać
na
powierzchnię naszej planety. (meteoryt)
Zwiemy
go także miesiączkiem,
bo
zmienia się w czasie miesiąca,
on krąży wokół Ziemi,
a z nią
– wokół Słońca. (księżyc)
„Kosmiczna wycieczka” – zabawa logopedyczna
usprawniająca język.
Dorosły
prezentuje poszczególne ćwiczenia, które będą wykonywane w czasie zabawy.
Następnie
recytuje wierszyk, a dziecko ilustruje go, wykonując odpowiednie
ćwiczenia.
Kosmiczna wycieczka (Magdalena Wójcik)
Po
całej buzi rakieta lata,
zataczanie dużych kółek po zębach
górnych, policzkach i zębach dolnych
brud cały z ząbków dzielnie wymiata.
Teraz
do nieba szybko startuje
pionizowanie języka i przesuwanie do
przodu i do tyłu po podniebieniu
i złote gwiazdki na nim maluje.
dociskanie czubkiem języka podniebienia
górnego
Wokół
planety robi kółeczka,
zataczanie językiem kółek po wewnętrznej
stronie jednego policzka
bardzo pasuje jej ta wycieczka.
zataczanie kółek po drugim policzku
Na
koniec liczy wszystkie gwiazdeczki,
dotykanie językiem po kolei zębów górnych
czy
nie zgubiły się w czasie wycieczki.
dotykanie językiem po kolei zębów dolnych
Przedszkolaki pracują pilnie w swoich domach.
Widać, że się napracowały. Wszystkie prace są
wyjątkowe, pracochłonne i pełne zaangażowania.
Jestem w Was dumna, pięknie pracujecie.
Jesteście super!
Podziękowania dla rodziców, którzy podjęli wyzwanie i zachęcają
dzieci do wykonywania prac oraz za poświęcony czas i zaangażowanie.
31.03.2021
Temat:
Święcimy pokarmy
Święcimy pokarmy – rozwijanie umiejętności myślenia przyczynowo-skutkowego
Prowadzący rozkłada ilustracje losowo, a dziecko stara
się je ułożyć chronologicznie. Nastąpienie omawiają kolejne ilustracje,
opisując wszystkie czynności wykonywane przez rodzinę. Prowadzący zwraca uwagę, aby dziecko budowało zdania
złożone.
Wielkanocne harce” – zabawa ortofoniczna
Prowadzący odczytuje
rymowankę. Dziecko powtarza wyrazy dźwiękonaśladowcze.
Wielkanocne
harce (Marta Jelonek)
Na świątecznym stole harce i swawole!
Zając kica: kic, kic, kic! – kic, kic,
kic!
Baran bryka: hyc,
hyc, hyc! – hyc, hyc, hyc!
Kura gdacze:
kud-ku-dak! – kud-ku-dak!
A pisanki na to: trach,
trach, trach, trach!
Piszczy kurczę:
pi, pi, pi! – pi, pi, pi!
Kogut chrapie:
fi, fi, fi! – fi, fi, fi! T
o Wielkanoc mu się śni
Mój
koszyczek – rozwijanie umiejętności plastycznych
Pomoce: papier do rysowania, kredki.
Dziecko rysuje kredkami
na białym arkuszu koszyk, a w nim pokarmy, które powinno się
poświęcić. Na koniec omawiają z prowadzącym wykonaną pracę.
Dla chętnych:
Ćwiczenie spostrzegawczości - która pisanka nie pasuje?
źródło: Bliżej Przedszkola
30.03.2021
Temat: Pisanki
„Kurka” – wysłuchanie wiersza i rozmowa inspirowana jego treścią
ü
Dlaczego kurka była zdenerwowana?
ü
Jak wyglądały jajka?
ü
Jak myślisz, kto „ubrudził” jajka?
ü O jakiej tradycji gospodyni opowiedziała kurce?
Pomówieniu treści wiersza prowadzący prezentuje zdjęcia jajek zdobionych w różny sposób, np. pisanek, kraszanek, drapanek, i krótko omawia, w jaki sposób powstały.
Kurka (Magdalena Ledwoń)
Macha kurka
skrzydełkami:
„Co się stało
z jajeczkami?
Czy baranek, czy
zajączek
wziął jajeczka do
swych rączek?
To nie jajka, to
brudasy!
Tu są plamy,
a tam pasy.
Wzorki, łatki
i zygzaki.
Ja chcę wiedzieć,
kto to taki”.
I tak chodzi, i marudzi:
„Któż te jajka tak ubrudził?!
Były myte wczoraj rano!”.
„Ale dzisiaj jest Wielkanoc!”
– rzekła kurce gospodyni.
„Tak tradycja
każe czynić,
że maluje się jajeczko,
by się stało
pisaneczką”.
Śpiewające Brzdące "Kura i pisanki", piosenka
Jajeczko” –
masażyk relaksacyjny
Dziecko siedzi z prowadzącym jedno za drugim w siadzie skrzyżnym. Powtarza wraz z prowadzącym rymowankę. Siedzący z tyłu wykonuje na plecach partnera opisane ruchy. Po zakończeniu zabawy następuje zamiana ról.
Jajeczko (Marta Jelonek)
Małe jajeczko
kręciło się w kółeczko.
kreślenie kształtu jajka
Było nakrapiane,
w kropki malowane.
lekkie stukanie palcami
wskazującymi
Z góry na
dół się turlało,
naprzemienne przesuwanie płasko
ułożonych dłoni od szyi do pasa
wysoko
podskakiwało!
oklepywanie dłońmi na przemian
Pod pierzynkę się
schowało.
przytulenie się do pleców partnera
Bajeczka wielkanocna M. Jelonek, piosenka
Dla chętnych:
29.03.2021
Temat: Historyjka obrazkowa "Przygody wielkanocnego zajączka"
Przygody wielkanocnego zająca
– rozmowa kierowana
Dorosły prezentuje
pierwszą ilustrację i prosi, aby dziecko opisało, co się na niej znajduje.
Następnie opowiada, co jego zdaniem wydarzy się dalej. Kiedy wyczerpią się
pomysły, prowadzący pokazuje kolejną ilustrację. Dziecko analizuje, co się
stało. Dorosły dopytuje:
Dlaczego zając oblał wodą
kolegę?
Czy w lany
poniedziałek można oblewać innych wodą z wiadra?
Dlaczego nie powinno się
tego robić?
Jak myślisz, co było dalej?
Dziecko przedstawia swoje
propozycje, po czym prowadzący prezentuje ostatnią ilustrację. Opisują, co się
na niej znajduje. Dorosły zadaje pytania, np.
Dlaczego zając leży
w łóżku?
Co spowodowało, że się
rozchorował?
Dlaczego zając trzymający marchewki ma
spuszczone uszy i smutną minę?
Czy waszym zdaniem tradycja oblewania wodą
jest zabawna?
O co trzeba zadbać,
aby dla wszystkich było to przyjemne?
Na koniec pokazuje
ostatnią ilustrację i wyjaśnia, że zajączki na szczęście się pogodziły
i znalazły sposób na bezpieczną zabawę, oraz przypomina, aby w lany
poniedziałek pamiętać o bezpieczeństwie.
Zajączek
wielkanocny – zabawa naśladowcza
Prowadzący recytuje
wierszyk, a dziecko wykonuje wymienione w treści utworu czynności. Na
zakończenie (przy fragmencie: „Śmigus-dyngus – słychać krzyk! Psik, psik,
psik! – zając znikł”) prowadzący delikatnie oblewa dziecko wodą.
Zajączek (Magdalena Ledwoń)
Skacze
zajączek polną dróżką.
Tupie
raz prawą, raz lewą nóżką.
Śmieszne
jajeczko trzyma w swych łapkach.
To nie jajeczko, ale sikawka!
Śmigus-dyngus! –
słychać krzyk.
Psik,
psik, psik! – zając znikł.
Dla chętnych:
Wytnij i ułóż obrazek
materiały źródłowe: Bliżej Przedszkola