Zdalne nauczanie "Słoneczka" - czerwiec


WAKACJE!



Wszystkim dzieciom i ich Rodzicom
życzymy wspaniałych,
wesołych i bezpiecznych wakacji.
Niech ten letni czas
będzie pełen
niezapomnianych wrażeń,
bajkowych przygód
i samych słonecznych dni.

Do zobaczenia we wrześniu!


PIOSENKA




 Dziękujemy!

Serdeczne podziękowania dla wszystkich rodziców
za okazaną pomoc na rzecz naszej grupy i
placówki, za życzliwość
i przyjazną dłoń, która nas wspierała w pracy
podejmowanej dla dobra dzieci.

„Słoneczka” z wychowawczyniami









Piątek 26.06.2020


Projekt – Zawody





1.Zabawa w grupach – Co to za zawód?

Obrazki przestawiające piekarza, mąkę, chleb; malarza, farby, obraz; budowlańca, kask, dom; kosmetyczkę, lusterko, osobę z maseczką na twarzy; strażaka, wóz strażacki, ogień. Rodzic  pokazuje dzieciom obrazki i wspólnie z nimi je nazywa, a następnie dzieli dzieci na pięć zespołów (tyle, ile jest kompletów obrazków). Każdy z zespołów ma za zadanie odnaleźć: osobę wykonującą zawód, przedmiot, który jest atrybutem jej pracy, i coś, co się z nim kojarzy (np. strażak – wóz strażacki – ogień). Na zakończenie każdy zespół opowiada o swoich obrazkach.

2. Quiz podsumowujący projekt – Co wiem o zawodach?

 Rodzic  czyta dzieciom wypowiedzenia, a one odpowiadają TAK, jeśli jest ono prawdziwe, lub NIE, jeśli nie jest zgodne z prawdą: Osoba, która pracuje na budowie, to kosmetyczka. Osoba, która maluje obrazy, to malarz. Piekarz zajmuje się m.in. pieczeniem chleba. Kierowca jeździ rowerem. Pielęgniarka to bardzo ładne imię. Moja pani (tu imię N.) jest nauczycielką. Architekt to osoba, która rysuje plan budowy.

3. Zabawa ruchowo-naśladowcza Zawody.

Rodzic prosi, aby dzieci swobodnie biegały po podwórku. Na umówiony znak (np. klaśnięcie) dzieci zatrzymują się i słuchają, jaki zawód mają pokazywać „na niby” (np.: Jesteście kierowcami. Jesteście malarzami itp.)

4.  Kolorowanie rysunków związanych z zawodami
.

Kolorowanki z rysunkami przedstawicieli różnych zawodów, kredki. Dzieci kolorują rysunki w wybrany przez siebie sposób.



Pozdrawiamy Was serdecznie
pani Justyna i pani Ania



Czwartek 25.06.2020


Projekt – Zawody




1.Burza mózgów – Co to jest pieczywo? Dzieci swobodnie wypowiadają się na podany temat.

2.  Ćwiczenia oddechowe z wykorzystaniem piany.

Miska średniej wielkości i ręczniczek dla każdego dziecka, ciepła woda, mydło. Rodzic prosi, aby dzieci dotknęły wody i określiły jej temperaturę (ciepła/zimna). Następnie dzieci przystępują do treningu mycia rąk mydłem i ciepłą wodą. W ten sposób zostaje wytworzona piana, na którą dzieci mają za zadanie dmuchać z różną intensywnością.

3. Poznajemy zawód – Piekarza.
 
4. Zabawa ruchowa doskonaląca spostrzegawczość – Biały jak… Rodzic prosi, aby dzieci swobodnie poruszały się po sali. Na słowa Biały jak… dzieci zatrzymują się i jeśli rodzic wymieni coś białego (np. Biały jak… mąk /piekarz), dzieci nie ruszają się z miejsc. Jeśli wymieniona rzecz nie jest biała (np. Biały jak… trawa), dzieci po zatrzymaniu spacerują dalej.

5.  Zapoznanie z produktami potrzebnymi do zrobienia chleba.

Przepis (poniżej), produkty potrzebne do wypieku, miski, forma do pieczenia. Rodzic czyta dzieciom listę produktów potrzebnych do wypieku i w stosownym momencie je pokazuje. Przepis na chleb Składniki: 500 g mąki pszennej, 4 łyżki płatków owsianych, 7 g suchych drożdży, dwie łyżeczki cukru, dwie łyżeczki soli, 400 ml ciepłej wody, trochę tłuszczu i bułki tartej do wysmarowania formy

6. Przygotowanie chleba:

 1) Drożdże wsypać do ciepłej wody, dokładnie wymieszać i odstawić na kilka minut na bok.
 2) Pozostałe sypkie składniki (poza bułką tartą) wymieszać w dużej misce i wlać do nich wodę z drożdżami.
3) Wszystko dokładnie wymieszać łyżką, aż do uzyskania zwartej masy, a następnie odstawić ciasto w przykrytej misce na 30 minut (aby w tym czasie mogło wyrosnąć).
4) Wyrośnięte ciasto mieszać jeszcze delikatnie i przełożyć do natłuszczonej i oprószonej, niezbyt obficie, bułką tartą formy.
5) Tak przygotowane ciasto odstawić jeszcze na kilka minut w ciepłe miejsce do wyrośnięcia i wstawić na jedną godzinę do piekarnika nagrzanego do temp. 200⁰C.
6) Smacznego!!!

7. Zabawa plastyczna – Ubrania dla piekarza.

Taśma mocująca lub plastelina szablon ubrań – najlepiej w ciemnym kolorze, białe kredki, wcześniej przygotowane kukiełki. Dzieci kolorują szablon na biało. Dzieci mogą także narysować na kartkach akcesoria piekarza lub przedmioty z nim związane (np. białą czapkę, chleb).






Środa 24.06.2020


Projekt – Zawody




1.Zabawa matematyczna – Ile pięter ma ta wieża?

Wieża z klocków (liczba pięter jest dostosowana do wiedzy i umiejętności dzieci, każde piętro ma inny kolor). Rodzic pokazuje dzieciom, jaką wieżę zbudował. Niestety, ma problem, ponieważ nie wie, ile ma ona pięter. Prosi wybrane dziecko o pomoc w przeliczaniu. Rodzic  może także zadawać pytania o kolor wskazanych pięter.

2.  Wypowiedzi dzieci na podstawie obejrzanych zdjęć.

Książki/zdjęcia przedstawiające różne budowle. Rodzic pokazuje dzieciom zdjęcia przedstawiające różne budowle. Następnie prosi, aby dzieci wybrały najładniejszy ich zdaniem budynek i uzasadniły swoje zdanie.

3. Zapoznanie z zawodem architekta.

Obrazki przedstawiające architekta i przykładowy plan budowy. Rodzic  pokazuje obrazek przedstawiający architekta i zadaje pytanie o to, kim jest ta osoba i czym się zajmuje. Jeśli dzieci nie wiedzą, sam im to opowiada i pokazuje przykładowy plan budowy.

4.  Tworzenie budowli z klocków (zgodnie z rysunkiem).

Kartki, kredki, klocki. Zadaniem dzieci jest narysowanie bloku, który następnie będą budowały z klocków. Rodzic prezentuje sposób wykonania zadania, np. rysuje blok który ma 5 pięter i buduje wieżę z 5 klocków.

5. Zabawa plastyczna – Ubrania dla budowlańca.


Taśma mocująca lub plastelina szablony ubrań, np. kombinezonu, kredki, przygotowane kukiełki. Dzieci w dowolny sposób ozdabiają szablony ubrań. Można przy tym odwołać się do obrazka. Dzieci mogą także narysować na kartkach akcesoria budowlańca (np. kask).





Wtorek 23.06.2020


Projekt – Zawody




1.Zabawy ortofoniczne z zastosowaniem lusterka.

Lusterka dla  dzieci. Rodzic prosi, aby dzieci dobrały się pary i każde dziecko po kolei obejrzało swoją twarz w lusterku. Następnie dzieci powtarzają za rodzicem sylaby (np. na-na-na, li-li-li itp.) i obserwują, jak wygląda wtedy twarz. Potem jedno dziecko zostaje fryzjerem, który instruuje, jakie robić miny, jak ułożyć włosy itp., a drugie dziecko zostaje klientem

2. Poznajemy zawód kosmetyczki.

Obrazek ilustrujący zawód kosmetyczki, kartka, pisak. Rodzic  pokazuje dzieciom ilustrację i pyta, co robi widoczna na niej osoba. Po zakończeniu wypowiedzi dzieci rodzic wypowiada nazwę zawodu. Pyta dzieci, czego chciałyby się dowiedzieć o tym zawodzie.

3. Wykonanie maseczki z produktów spożywczych.

 Pęczek posiekanej natki pietruszki, zmielony twaróg/ serek homogenizowany, oliwa z oliwek, jedna miska, miseczki i łyżeczki dla każdego dziecka. Dzieci wsypują kolejne składniki maseczki: posiekany pęczek natki pietruszki, kilka łyżek zmielonego twarogu/serka homogenizowanego, około dwóch łyżek oliwy z oliwek, a następnie wszystko razem mieszają.

Taka maseczka ma działanie łagodzące, pomaga oczyścić pory, tonizuje i nawilża skórę. Dzięki pietruszce działa też odświeżająco.

4. Zabawa orientacyjno-porządkowa − Kosmetyczka.

Dzieci poruszają się swobodnie po terenie. Na klaśnięcie  zatrzymują się i naśladują ruch nakładania maseczki na twarz („oklepywanie”). Po kilku powtórzeniach rodzic może zastąpić chętne dziecko.

5. Zabawa plastyczna Ubrania dla kosmetyczki.

Taśma mocująca lub plastelina, szablony ubrań, kredki, wcześniej przygotowane kukiełki. Dzieci w dowolny sposób ozdabiają szablony ubrań. Dzieci mogą także narysować na kartkach akcesoria kosmetyczki.





POZDRAWIAMY SERDECZNIE!




Poniedziałek 22.06.2020


Projekt – Zawody




1.Zabawa na powitanie – Witamy się...

Rodzic prosi, aby dzieci chodziły swobodnie po pokoju. Na umówiony sygnał, np. klaśnięcie w dłonie, dzieci zatrzymują się i witają się z bratem, siostrą w sposób określony przez rodzica., np. Witamy się kolanami, Witamy się brzuchami itd.

2. Zabawa orientacyjno-porządkowa – Fotograf.

Tamburyn. Rodzic  wygrywa na tamburynie rytm, w jakim mają się poruszać dzieci. Kiedy dźwięki ucichną, dzieci zatrzymują się i przybierają dowolną pozę – śmieszną, dziwną, straszną itp. Następnie rodzic robi zdjęcia – naśladuje ruch robienia zdjęcia dzieciom. Po wykonaniu kilku tur rodzic może zaprosić na swoje miejsce chętne dziecko.

3. Zabawa ruchowa rozwijająca kreatywność – Malarze.

Zadaniem dzieci jest namalowanie nosem w powietrzu kształtów wskazanych przez rodzica (np. koła, kwadratu, gwiazdki)

4. Zabawa ruchowa z elementem skoku – Krawiec.

Taśma malarska. Rodzic rozkleja taśmę w wybranym miejscu w pokoju. Zadaniem dzieci jest takie szycie (przeskakiwanie) przez całą jej długość, jak opisze rodzic., np. z lewej na prawą stronę, naprzemiennie; na jednej nodze itp.

5. Zabawa ruchowa z elementem biegu – Murarz buduje mur.

Taśma malarska. Salę przedziela linia wyznaczona taśmą. Na tej linii staje wybrane dziecko, które jest murarzem. Murarz odwraca się tyłem do dzieci, które stoją po przeciwległej części sali, i mówi: Murarz buduje mur. W tym samym momencie odwraca się w stronę dzieci. Dzieci są cegiełkami. Muszą przebiec na drugą stronę sali, a murarz, poruszając się po wyznaczonej linii, musi złapać przebiegające cegiełki (wystarczy, że dotknie przebiegającej osoby), a następnie zbudować z nich mur na linii, zawężając tym samym pole, przez które można przebiegać. Gra kończy się, gdy wszystkie cegiełki zostaną złapane.

6. Rozmowa kierowana na temat: Jakie znamy zawody?

Obrazki przedstawiające osoby wykonujące różne zawody. Rodzic  prosi, aby dzieci usiadły w kole. Zadaje im pytania: − Co to jest zawód? − Jakie znacie zawody? Rodzic pokazuje obrazki przedstawiające osoby wykonujące różne zawody i prosi dzieci o wymienienie ich nazw. Kiedy dzieci zakończą swoje wypowiedzi, rodzic prosi, aby chętne dziecko policzyło, ile zawodów zostało wymienionych.

7. Zabawa ruchowo-naśladowcza Kim jestem?

Obrazki przedstawiające osoby wykonujące różne zawody. Dzieci maszerują po obwodzie koła. Na znak  patrzą na wylosowany  obrazek i wspólnie naśladują ruchem gesty – tak aby było wiadomo, jaki to zawód (np. malarz – malowanie pędzlem – ruchy dłonią; pracownik budowy – wożenie cegieł na taczce – dwie dłonie zaciśnięte w pięść i naśladowanie ruchów prowadzenia taczki).

8.  Zabawa plastyczno-techniczna – Nasze kukiełki.

Dla każdego dziecka: kontur postaci ludzkiej, kredki, plastelina, patyczek do szaszłyków. Dzieci kolorują otrzymany kontur postaci, a następnie przymocowują go do patyczka za pomocą plasteliny

9. Zabawa słownikowa – Zawody.

Obrazki przedstawiające osoby wykonujące różne zawody. Rodzic  losuje obrazek z osobą wykonującą jakiś zawód, podnosi go. Zadaniem dzieci jest jak najszybciej powiedzieć jego nazwę.


MIŁEGO DNIA😊




Piątek 19.06.2020

Projekt- segregujemy śmieci



  1. Wypowiedź dzieci na temat recyklingu.
    Pojemniki w  kolorach: żółtym, niebieskim, zielonym; przedmioty z różnego rodzaju tworzyw lub ilustracje je przedstawiające; znak recyklingu; wazon, książka, polar. Dziecko wrzuciła do nich po jednym przedmiocie, odpowiednim do koloru pojemnika. Przypomnij, co to jest recykling i pokazuje jego symbol. Zapytaj dziecko, czy widziało już kiedyś taki znak, jeśli tak, to gdzie? Następnie pokaż dziecku różne produkty, które zostały przetworzone na nowe przedmioty (np. wazon, książkę, polar).

  1. Quiz dydaktyczny Segregujemy śmieci.
    Proponowane pytania:
    Przedmioty wykonane z papieru wrzucamy do fioletowych pojemników.
    Prawie każdy śmieć może mieć swoje drugie życie dzięki recyklingowi.
    Do żółtych pojemników wrzucamy plastikowe śmieci.
    Plastikowe i metalowe przedmioty najlepiej zgnieść przed ich wyrzuceniem. − W zielonych pojemnikach znajdują się śmieci ze szkła.
    Nawet małe dzieci mogą segregować śmieci.

  1. Zabawa ruchowa Oczyszczamy miasto.
    Pojemniki w  kolorach: zielonym, żółtym i  niebieskim z symbolicznymi oznaczeniami rodzaju odpadów, które się do nich wrzuca; różnego rodzaju odpady, tamburyn. Rozrzućcie po sali śmieci. Dziecko zamienia się w pracownika oczyszczania miasta. Dziecko spaceruje po pokoju i szuka śmieci. Podczas przerwy w muzyce każde dziecko bierze jeden przedmiot i zatrzymuje się obok pojemnika we właściwym kolorze. Dziecko wrzuca śmieci do odpowiednich pojemników. Zabawa trwa do momentu, aż wszystkie śmieci zostaną posegregowane


  1. Zabawa motoryczna Papierowe paski.
    Gazety, nożyczki. Dziecko drze lub tnie gazety na paski. Mogą one zostać wykorzystane do ćwiczeń oddechowych lub zabaw według pomysłów dzieci.

  1. Zabawa sensoryczna Zaczarowane przedmioty.
    Worek z przedmiotami (plastikowa butelka, puszka po napoju, strona z gazety, plastikowy kubeczek, słomka, rolka po papierze toaletowym, puszka, szklana kulka). Dziecko rozpoznaje przedmioty po dotyku i po wyjęciu z worka, wymyślają dla nich nowe zastosowanie.




Życzymy miłego dnia :)


Pozdrawiamy Was serdecznie





Czwartek 18.06.2020

Projekt- Segregujemy śmieci


  1. Wprowadzenie – poznanie różnych rodzajów papieru.
    Papier śniadaniowy (pakowy), rysunkowy, papier techniczny, tektura. Pokaż dziecku kolejne rodzaje papieru i poproś, aby go zbadało (powąchało, dotknęło itp.).
    Następnie zadaj pytania:
    Z czego są zrobione te przedmioty?
    Czy wszystkie są takie same?
    Czym się różnią?
    Który z nich najłatwiej/najtrudniej zgnieść?
    Co można z nich zrobić?
    2. Zabawa klasyfikacyjna Porządkujemy papiery.
    Przedmioty z różnego rodzaju materiałów, dwie różnokolorowe obręcze – z czego jedna niebieska.
    Rozłóżcie przedmioty na dywanie i  powiedz, że do niebieskich pojemników wrzuca się przedmioty z papieru. Dziecko kolejno podchodzi do zgromadzonych rzeczy i wrzuca do niebieskiej obręczy to, co jest wykonane z papieru. Na zakończenie zadania sprawdźcie poprawność wykonania i jeszcze raz wymienia kolor pojemnika, do którego powinno się wrzucać papier.


    3. Zabawa ruchowa z elementem skoku Pilnujemy naszych gazet.
    Gazety. Dziecko wydziera stronę z gazety i umieszcza ją między kolanami. Następnie dziecko wykonuje skoki obunóż w różnych kierunkach, tak by gazeta nie wypadła.

    4. Zabawa plastyczna Kopiujemy rysunki.
    Papier śniadaniowy, proste rysunki, ołówki, kredki, kartki. Zadaniem dzieci jest przekalkowanie przez papier śniadaniowy prostych rysunków i dowolne ich pokolorowanie.



    5. Zabawa ruchowa Taniec z butelką.
    Butelka plastikowa dla każdej pary. Dziecko dobiera się w pary i  tańczy w  rytm dowolnej muzyki, trzymając butelkę zgodnie z instrukcjami  (np. między brzuchami, kolanami). 







Życzymy miłego dnia :)


Pozdrawiamy Was serdecznie



Środa 17.06.2020

Projekt-segregujemy śmieci




1.Zabawy z wykorzystaniem torebek foliowych.

Torebka foliowa , żółty pojemnik. N. Poproś dziecko aby − dmuchało na torebkę umieszczoną na dłoni, − posłuchało dźwięków, jakie wydaje szeleszcząca torebka, − podrzuciło torebkę do góry i obserwowało, jak spada, − zgniotły torebkę i wyrzuciły ją do żółtego pojemnika

2.Wprowadzenie do zajęć – zapoznanie z cechami plastikowych przedmiotów.

Plastikowa butelka, zakrętka od butelki, zakrętka od długopisu. Dziecko kolejno oglądaja przedmioty i stara się określić ich cechy: − czy są twarde/miękkie, − czy są duże/małe, − czy są lekkie/ciężkie, − z jakiego materiału są wykonane

3.Zabawa ruchowa Tu wrzucamy plastik.

Żółty pojemnik, plastikowe nakrętki, metalowe kapsle.
Wyjaśnij, że do żółtych pojemników wrzuca się plastik i metale. Dziecko ustawia się w pewnej odległości od pojemnika i stara się do niego wcelować nakrętkami i kapslami.

4.Zabawa klasyfikacyjna Metalowe przedmioty.
Małe metalowe przedmioty (np. kapsle, puszki, kluczyk, kłódka), a także wykonane z innych surowców, żółta obręcz.

Dziecko ogląda i dotyka przedmiotów.
Następnie podchodzi do nich i wybiera jeden – wkładają do obręczy, jeśli jest to przedmiot metalowy, lub odkładają na bok, jeśli jest wykonany z innego tworzywa. Na zakończenie zadania może powiedzieć, gdzie jest więcej, a gdzie mniej przedmiotów.








Miłego dnia Wam życzymy pani Ania i pani Justyna








Wtorek 16.06.2020

Projekt- Segregowanie śmieci

Szkło





1.   Zajęcia wprowadzające Co jest ze szkła?

Duży pojemnik w kolorze zielonym, butelki, słoiki, szklane
opakowania po kosmetykach.

Dziecko wyjmuje, ogląda przedmioty wykonane ze szkła.
Po zapoznaniu się z przedmiotami, zapytaj:
Jakie są te przedmioty / Co mają ze sobą wspólnego?
Jakie jeszcze znasz szklane przedmioty?

2.   Zabawa dydaktyczna Segregujemy szklane przedmioty.

Zielony pojemnik, przedmioty z różnego rodzaju tworzyw
(najwięcej szklanych).

Rozłóżcie przedmioty, poinformuj dziecko, że do zielonych pojemników
na segregację mogą trafić tylko przedmioty szklane. Umieśćcie je w pojemniku, a na zakończenie  zweryfikujcie prawidłowość wykonania
zadania.

3.   Zabawa klasyfikacyjna Rodzaje szkła.

Szklane przedmioty w różnych kolorach (bezbarwne i kolorowe),
dwie różnokolorowe obręcze.

Poproś, aby dziecko obserwowało przedmioty, a następnie
wskazało różnice między nimi. Później niech poklasyfikuje
przedmioty do dwóch obręczy ze względu na ich kolor
lub jego brak.

4.   Wykonanie ozdobnego słoiczka.

Szklanki, szklane kubeczki (tzw. ,,musztardówki”) lub słoiczki,
farby lub flamastry do malowania na szkle, ochronne
podkłady na stolikach, pędzelki, waciki, gąbeczki, patyczki
higieniczne, suszarka do włosów.

Jego zadaniem jest pomalować je według własnego pomysłu, ale zgodnie z zasadami:
−farba musi wyschnąć, zanim przystąpimy do nanoszenia
na nią kolejnej warstwy – można przyspieszyć ten proces,
stosując suszarkę do włosów,
−do wykonania ciekawych wzorów warto wykorzystać patyczki
higieniczne, waciki lub gąbeczki, którymi wystarczy
przecierać świeżo nałożoną farbę,
−kolory farb możemy mieszać albo bezpośrednio na malowanym
szkle, albo w osobnym pojemniku lub na palecie






Miłego dnia pozdrawiamy Was serdecznie
pani Ania i pani Justyna
 



Poniedziałek 15.06.2020

Segregujemy śmieci




1.   Zabawa matematyczna Śmieci.

Książka, butelka z wodą, długopis, zgnieciony papierek,
korek, butelka, zgnieciona puszka, torebka foliowa, dwie
obręcze.

Rozłóż na dywanie kolejno przedmioty i proś by dziecko
je nazwało. Następnym zadaniem jest dokonanie podziału
i umieszczenie w jednej obręczy śmieci, a w drugiej
pozostałych przedmiotów. Dziecko przelicza przedmioty
i mówi, czego jest więcej.

2.   Zabawa ruchowo-ilustracyjna Pachnie śmierdzi.

Instrument

Zagraj na instrumencie, a dziecko chodzi swobodnie
po pokoju. Na przerwę w muzyce i polecenie , wykonuje
odpowiedni ruch ilustrujący. Pachnie! – wciąga powietrze
nosem. Śmierdzi! – zatyka nos.

3.   Zabawa ruchowa z elementem biegu Wyścig po czystość.

Dwa komplety: szufelka i zmiotka.

Zabawa dla dzieci ,rodzeństwa i rodziców podzielcie się na dwie drużyny, które ustawiają się w rzędach.
W pewnym oddaleniu od nich zostają umieszczone
komplety. Każde uczestnik  z początku rzędu biegnie do
swojego kompletu, schyla się, wykonuje ruch zamiatania
i wraca na koniec rzędu. Zabawa dobiega końca, gdy wszyscy
członkowie przynajmniej jednej drużyny wykonają to
zadanie.

4.   Rozmowa kierowana na temat Co wiemy o śmieciach?

Dwa obrazki pokazujące czysty park i jego przeciwieństwo.

Zadaj pytania:
Co to są śmieci?
Gdzie najczęściej widujesz śmieci?
Czy śmieci można rozrzucać wokół siebie?


5.   Zabawa plastyczno-techniczna Nasze pudełka.

Pudełko po butach z przykrywką (lub podobne), papier kolorowy, kleje, nożyczki, kredki, flamastry.

Dziecko stworzy dla siebie swoje pudełko na skarby.
Dziecko ozdabia swoje pudełko wg swojego pomysłu.





Miłego dnia pozdrawiamy Was serdecznie

pani Ania i pani Justyna





Piątek 12.06.2020


Pożegnania nadszedł czas – Powitanie lata




1.Ćwiczenia manualne Drzewa.

Dla każdego dziecka kartka z narysowanym na nim konturem drzewa, plastelina. Rodzic mówi dzieciom zagadkę: Szumią w gęstym lesie, szum ten wiatr w dal niesie. (drzewa) Po rozwiązaniu zagadki dzieci zastanawiają się, o czym mogą szumieć (rozmawiać) drzewa latem. Rodzic układa przed dziećmi narysowane na kartce kontury różnych drzew. Dzieci wyklejają je plasteliną – toczą z niej cienkie wałeczki i naklejają na kontury drzew. Wodzą po nich palcami. Następnie rysują drzewa palcem w powietrzu, na stoliku, na podłodze.

2. Karta pracy, cz. 2, nr 62. Dzieci:  − czytają tekst z osobą dorosłą, osoba czyta tekst, a dzieci mówią nazwy obrazków, − rysują po szarych liniach wokół przedmiotów, mówią, do czego służą te przedmioty.

3. Rozwiązywanie zagadek obrazkowych.

Obrazki lub zdjęcia przedstawiające krajobrazy w różnych porach roku. Rodzic pokazuje obrazki przedstawiające krajobrazy w różnych porach roku. Opowiada o jednym z nim. Dzieci zgadują, o którym obrazku jest mowa. Uzasadniają swoją odpowiedź. Nazywają przedstawioną na obrazku porę roku. Zastanawiają się, jaka była pora roku, kiedy rozpoczynały przedszkole we wrześniu, a jaka pora roku będzie, kiedy przyjdzie czas pożegnania i wyjazdu na wakacje. 

4. Rozwiązywanie zagadek Iwony Fabiszewskiej . Przykłady zagadek:

Na drzewach liście kolorowe.
W sadzie owoce zdrowe.
W spiżarni różne zapasy,
na trudne zimowe czasy (jesień)

Śniegiem pola zasypało,
gdzie nie spojrzysz, wszędzie biało.
Biały puszek z nieba leci, już bałwanka lepią dzieci (zima)
)
Bociany z podróży wracają,
wokół kwiaty rozkwitają
Motyle pojawiły się na łące,
ale dni nie są jeszcze gorące (wiosna)

Jest gorąco, słońce świeci.
Na wakacje jadą dzieci.
W wodzie będą się pluskały
i na plaży w piłkę grały  (lato)



5. Powitanie lata. Wypowiadanie rymowanki  Iwony Fabiszewskiej.

Kolorowe lato! Z radością cię witamy
i do wspólnych zabaw gorąco zapraszamy.
Bardzo się cieszymy, że jesteś już nami.
Ogrzewaj nas codziennie ciepłymi promykami.

6. Ćwiczenie relaksacyjne Moje wspomnienia.

 Nagranie muzyki relaksacyjnej. Dzieci kładą się na dywanie i wspominają w ciszy wspólne zabawy z koleżankami i  kolegami w przedszkolu lub najciekawsze dni, które tutaj spędziły. Następnie wypowiadają się na temat swoich wspomnień. 





Trzymajcie się ciepło. 
Pozdrawiamy pani Justyna i pani Ania




Środa 10.06.2020


Pożegnania nadszedł czas – Wakacje w lesie





1.Ćwiczenia pamięci Piknik.

Obrazek lub zdjęcie przedstawiające rodzinę na pikniku w lesie, koc, koszyk, butelka po wodzie mineralnej, plastikowy kubek, plastikowe jabłko. Rodzic pokazuje dzieciom obrazek przedstawiający rodzinę na pikniku w lesie. Pyta, co przedstawia obrazek i co to jest piknik. Prosi o podzielenie się wrażeniami z pobytu na pikniku. Zwraca uwagę na przedstawione na obrazku przedmioty, które mogą być przydatne podczas organizacji pikniku.  Prosi, aby dzieci wymieniły ich nazwy. Następnie rozkłada na dywanie koc. Umieszcza na nim koszyk, plastikową butelkę po wodzie mineralnej, plastikowy kubek, jabłko (plastikowe). Dzieci nazywają poszczególne przedmioty (koszyk, kubek, jabłko, butelka). Następnie odwracają się w drugą stronę, zamykają oczy, a rodzic chowa jeden przedmiot. Dzieci odgadują, czego brakuje. W dalszej kolejności przedmioty chowają wybrane  dzieci.

2. Wycieczka do lasu – zajęcie matematyczne.

Rodzic zaprasza dzieci na wycieczkę do lasu, gdzie rosną bardzo smaczne jagody i poziomki. Dzieci improwizują ruchem: maszerują, kierując się w stronę lasu, przedzierają się przez gęste zarośla – odgarniają gałęzie, zatrzymują się – słuchają śpiewu ptaków, pokonują przeszkody np. czołgają się pod nisko położonymi gałęziami, zatrzymują się i wdychają leśne powietrze – wciągają powietrze nosem, a wydychają ustami,  przeskakują przez kamienie, dochodzą do leśnej polany.

3. Układanie na tkaninie odpowiedniej liczby sylwet  jagód i poziomek.

Zielona tkanina, woreczek nieprzezroczysty, 4 łodyżki wycięte z zielonego papieru lub krepiny i sylwety jagód (10 fioletowych kółek) lub poziomek (10 czerwonych kółek), kartoniki z różną liczbą kółek (1–5) fioletowych i czerwonych. Rodzic rozkłada na środku sali zieloną tkaninę. Dzieci siadają wokół niej. Rodzic umieszcza na tkaninie 4 sylwety zielonych łodyżek. Pyta dzieci, jakie owoce mogłyby się z na nich znaleźć. Ustawia obok tkaniny tacę, na której znajdują się wycięte z papieru kolorowe terago sylwety jagód i poziomek. Pokazuje ukryte w woreczku kartoniki z narysowanymi na nich kółkami w takich samych kolorach. Dzieci podchodzą parami, losują kartoniki, przeliczają głośno znajdujące się na nich kółka (sylwety jagód lub poziomek), odkładają kartonik w wyznaczone miejsce, a następnie biorą z tacy odpowiednią liczbę kółek i układają je na wybranej łodyżce. Pozostałe dzieci sprawdzają poprawność wykonania zadania – liczą głośno sylwety jagód lub poziomek, a wynik pokazują na palcach.

4. Określanie liczebności zbioru.

5 sylwet jagód, 5 sylwet poziomek, dwie obręcze, bębenek. Rodzic przy pomocy dzieci odkłada na bok tkaninę i sylwety łodyżek. Układa na środku (w pewnej odległości od siebie) sali dwie obręcze. Wkłada do nich sylwety jagód i poziomek tak, aby ich liczba różniła się lub była taka sama. Gra na bębenku. Na przerwę w grze dzieci ustawiają się obok obręczy, w której jest więcej elementów lub stają między obręczami, jeśli elementów jest tyle samo. 

5. Ćwiczenie uspokajające – Kwiaty w dzień i w nocy.

 Dzieci leżą na plecach. Kładą dłonie na dolnej części brzucha, ściskając apaszki – kwiaty. Jest dzień, biorą głęboki wdech, oddalają dłonie – kwiat rozchyla swoje płatki. Nadchodzi noc, wykonują wydech – zbliżają ponownie dłonie – kwiat zwija swoje płatki.

6. Zabawa Gdzie jest dzięcioł? – rozwijanie orientacji przestrzennej.

Zdjęcie przedstawiające dzięcioła, sylweta dzięcioła. Rodzic pokazuje dzieciom zdjęcie przedstawiające dzięcioła. Prosi, aby opisały jego wygląd. Opowiada ciekawostki na jego temat, zwracając szczególną uwagę na rolę, jaką pełni on w lesie. Następnie chowa w pokoju sylwetę dzięcioła. Dzieci odnajdują jego kryjówkę. Nazywając to miejsce, używają określeń wysoko, nisko, na, pod, za, obok, przed itp.





Pozdrawiamy Was serdecznie 
pani Justyna i pani Ania



Wtorek 09.06.2020


Pożegnania nadszedł czas – Bezpieczne wakacje




1.Co najpierw, co potem? – zabawa rozwijająca umiejętność myślenia przyczynowo-skutkowego.
Obrazek przedstawiający np. tego samego chłopca przy posiłku i podczas zabawy klockami. Rodzic układa na stoliku dwa obrazki. Na jednym z nich znajduje się np. chłopiec jedzący posiłek, a na drugim ten sam chłopiec  bawiący się klockami. Pokazuje dziecku, który obrazek jest pierwszy (może go zaznaczyć tak, jak robiła to wcześniej, czyli klockiem). Pyta: Co chłopiec robił najpierw? Co chłopiec robił potem? albo Co chłopiec robił po jedzeniu? Co chłopiec robił przed zabawą klockami?

2.  Wakacyjne rady – rozmowa inspirowana wierszem Barbary Kosmowskiej Podjudzajka. 

Zawsze jadę na wakacje w towarzystwie podjudzajki.
To istotka bardzo sprytna, pewnie rodem z jakiejś bajki.
 I ma ulubione zdanie, gdy na pomysł wpadam zły,
Mówi: – Zrób to, zrób kochanie. I nie słuchaj swojej mamy!
 Podjudzajka mnie podjudza, zakłócając letnie sny.
 Wykąp się na dzikiej plaży, może się nieszczęście zdarzy?
Będzie potem płacz i łzy! Rozpal dziś ognisko w lesie,
To się szybko wieść rozniesie, kto z ostrzeżeń ważnych kpi!
Schowaj się przed mamą w sklepie, niech cię szuka i oblepi plakatami wszystkie drzwi!
 Wymknij się po cichu z domu, Nie mów o tym nic nikomu.
Zgub się w tym okropnym mieście, będzie działo się nareszcie, będzie świetnie, mówię ci!
A ja śnię, że tak się dzieje, że drżę cała i truchleję,
 I gdy budzę się nad ranem, pytam moją biedną mamę,
Czy niegrzeczna byłam znów?
Czy uciekłam, zaginęłam, gdzieś przepadłam
i zniknęłam w gąszczu moich strasznych snów?
Nic z tych rzeczy! – mówi mama.
– To nie wakacyjny Dramat, tylko podjudzajki gra.
Kto rodziców zawsze słucha, nie chochlika i kłamczucha,
ten wakacje piękne ma!
(Wiersz pochodzi z e-podręcznika do EW na licencji CC–BY–3.0
www.epodreczniki.pl Klasa 1, lato, blok 33, temat 162, plansza 3)

3. Rozmowa na temat wiersza. Rodzic zadaje pytania: 

− Kim była podjudzajka? 
− Do czego podjudzajka namawiała dzieci?
 − Dlaczego nie warto słuchać podjudzajki?

4. Wykonanie plakatu Bezpieczne wakacje.

Ustalenie zasad bezpieczeństwa obowiązujących w różnych miejscach letniego wypoczynku. Obrazki lub zdjęcia przedstawiające morze, góry, las. miasto, biały arkusz papieru w formacie A1 lub A2, czarny flamaster.

5. Karta pracy, cz. 2,  nr 61 Dzieci:  − oglądają obrazek, mówią co przedstawia, kolorują go, − odszukują w naklejkach obrazki ryb, naklejają je w akwariach tak, aby w każdym akwarium były takie same rybki.

6. Ćwiczenie ortofoniczne – Czym podróżujemy.

Nagranie dowolnej piosenki ,  ilustracje: pociągu, statku, samolotu. Dzieci swobodnie maszerują w rytmie piosenki. Na przerwę w muzyce rodzic unosi wybrany przez siebie obrazek. Dzieci zatrzymują się i wypowiadają ustalone zgłoski;
– wrrrr  (samolot),
– tuf,tuf,tuf (pociąg),
– szszsz, uuu (statek).





MIŁEJ ZABAWY😊




Poniedziałek 08.06.2020


Pożegnania nadszedł czas – Pożegnanie z zabawkami




1.Słyszę, rozumiem, zapamiętuję –  ustawianie zabawek zgodnie z instrukcją.  

Trzy zabawki (lub więcej). Dzieci siedzą w półkolu. Rodzic ustawia przed dziećmi np. trzy zabawki: lalkę, misia, pajacyka. Dzieci wymieniają ich nazwy, dzieląc wyraz na sylaby. Następnie rodzic wypowiada nazwy w zmienionej kolejności, a dzieci ustawiają zabawki w odpowiedni sposób.

2. Płyniemy z wiatrem –  ćwiczenia oddechowe.

Połowa umytego ziemniaka, chusteczka higieniczna, sznurek, patyk do szaszłyków. Rodzic układa na plastikowej tacy połowę ziemniaka. Wbija w niego po środku patyk do szaszłyków, do którego przywiązuje sznurkiem chusteczkę higieniczną. Pyta dzieci, co im to przypomina. Wyjaśnia, że jest to model żaglówki. Dzieci mocno dmuchają na chusteczkę higieniczną, powodując jej poruszanie się w wyniku kierowanego na nią strumienia powietrza. Zastanawiają się, dokąd chciałyby popłynąć.  

3.  O czym rozmawiają zabawki? – słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej „Zabawkowe smutki”

Książka (s. 78–79)
Zabawki, podobnie jak dzieci, wiedziały, że zbliżają się wakacje. – Znowu lato – westchnęła lalka Emilka – i, jak co roku, za kilka dni zrobi się w przedszkolu tak cicho. Będę tęsknić za dziećmi. – Łatwo ci mówić – powiedziała lalka Rozalka. – Masz wszystkie ręce i nogi. A ja? Popatrz na mnie. Jakiś rozrabiaka wyrwał mi rękę. – Nie jakiś, tylko Krzyś – zawołał pajacyk i fiknął koziołka. – A ja tam lubię wakacje. W ciągu dnia przez okno zagląda słoneczko, a wieczorem księżyc. Cisza, spokój… – powiedział miś Łatek i pogłaskał się po naderwanym uchu. – Może ktoś mi je w końcu przyszyje. – Tak, tak, nareszcie będzie można odsapnąć. Do tej pory nie mogę odnaleźć mojego kółka – zawołała wyścigówka. – Jak mam jeździć? Na trzech kołach? Nie da rady. – Coś nas uwiera – westchnęły chórem klocki, ledwie wystając z wielkiego pudła. – Może to właśnie twoje kółko? Mógłbyś je w końcu zabrać, a nie tylko narzekasz! – Lubię dzieci. Lubię, jak mnie biorą do swoich rączek i patrzą na mnie z zachwytem – dodał zajączek Kłapek. – Mają taki miły dotyk. Pamiętam, jak pierwszy raz trafiłem do przedszkola. Okropnie się bałem. Myślałem, że może dzieci mnie nie polubią. Ala tylko raz na mnie spojrzała i już wiedziałem, że wszystko będzie dobrze. – A mnie Ania woziła w wózeczku – Rozmarzyła się Rozalka. – Zaraz po tym, gdy Krzyś wyrwał mi rękę. A później Zosia próbowała ją wsadzić z powrotem, ale jej się nie udało. – A z tym kółkiem to też troszkę była moja wina. Niepotrzebnie najechałem na klocek. Kiedy dzieci mną się bawią, to wiem, że jestem potrzebny. A na dodatek, gdy Pawełek płakał, to Maciek dał mu mnie do zabawy. I od razu Pawełek się uspokoił. Fajnie jest, gdy wywołujemy u dzieci uśmiech na twarzach. – I jak się nami dzielą – odezwał się z rogu sali tygrysek. – Ja też wolę jeździć po torach, gdy słyszę dziecięce głosy – wyszeptała kolejka, zagwizdała przeciągle i pojechała dalej. – Mam nadzieję, że te wakacje szybko miną i znów będziemy wesoło bawić się z dziećmi – odezwał się po chwili zastanowienia misio. – A może dostanę całkiem nowe ucho i będzie ładniejsze od tego? – powiedział i znowu pogłaskał się po głowie. – Chciałbym, żeby było w kratkę! – Na pewno dostaniesz nowe ucho. Pani Ewa potrafi tak pięknie szyć. Spójrz na mnie – powiedziała lalka Emilka i zerknęła na swoją nową, koronkową sukieneczkę. – Będzie dobrze – zawołał pajacyk. – Musimy tylko uzbroić się w cierpliwość i zebrać siły oraz energię na cały przyszły rok. Zobaczycie, na pewno nie będziemy się nudzić od września. – Na pewno – odpowiedziały chórem lalki i uszczęśliwione zasnęły.Misio i inne zabawki też poszli spać, śniąc o nadchodzących zabawach. Pajacyk po raz ostatni fiknął koziołka i usnął przytulony do zajączka.

4. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.  Rodzic zadaje pytania:

− Co przytrafiło się lalce Rozalce, misiowi Łatkowi i wyścigówce podczas zabaw z dziećmi?
− Za jakimi przedszkolnymi zabawami i zabawkami będziecie tęsknić w czasie wakacyjnej przerwy?

5. Odnajdywanie zabawki po opisie słownym. Odgadywanie, jakie ważne informacje chciałaby zabawka przekazać dzieciom.

Zabawki np. miś pluszowy. Rodzic mówi dzieciom, że jest w pokoju zabawka, która chciałaby dzieciom coś powiedzieć. Podaje opis słowny np. znajdującego się w pokoju pluszowego misia. Dzieci odnajdują zabawkę. Wskazują na te cechy wymienione przez rodzica, które pozwoliły im odgadnąć, że chodziło właśnie o misia.  Następnie zgadują, co miś chciałby im powiedzieć. Rodzic wybiera najbardziej adekwatne wypowiedzi (np. miś prosi, aby dzieci po wakacjach nie zapominały o sprzątaniu zabawek, aby szanowały zabawki) lub dopowiada kierowane przez misia prośby. Na końcu miś życzy dzieciom bezpiecznych i pełnych przygód wakacji. Zapewnia, że wraz z innymi zabawkami będzie czekał na dzieci.
 
6.  Karta pracy, cz. 2,  nr 60.

 Dzieci:  − nazywają miejsca przedstawione na zdjęciach i to, co znajduje się pod nimi, − łączą zdjęcia z odpowiednim krajobrazem, − kolorują muszelki, liczą je i pokazują ich liczbę na palcach.

7. Moja ulubiona zabawka z przedszkola – rysowanie pastelami olejnymi.

Wypowiadanie się na temat ulubionej zabawki. Rodzic pyta dzieci, jaką zabawką lubiły się najbardziej bawić podczas pobytu w przedszkolu i dlaczego.

8. Proponujemy dzieciom wykonanie pracy plastycznej na temat Moja ulubiona zabawka z przedszkola za pomocą techniki rysowania pastelami lub kredkami.







ŻYCZYMY MIŁEGO I SŁONECZNEGO DNIA!



Piątek 05.06.2020


Wakacyjne podróże-Podróże małe i duże

  1. Ćwiczenie rytmiczne przy rymowance Bożeny Formy.
Dziecko powtarza tekst zgodnie z rytmem oraz w tempie:
Na wycieczkę wyruszamy
przecież już wakacje mamy.
Mama, tato, siostra, brat
na rowerach jadą w świat.
Morze, góry już czekają,
na spotkanie zapraszają.
  1. Kolorowanie rysunków różnych pojazdów.
Rysunki do kolorowania przedstawiające pojazdy, kredki.
Dziecko koloruje rysunek, na którym znajduje się jego ulubiony środek lokomocji. Zwróćcie uwagę na budowę
pojazdów. Proś aby dziecko policzyło liczbę kół we wskazanych pojazdach.
  1. Słuchanie wiersza Laury Łącz -Letnie wakacje.
Kiedy są wakacje
I nie pada deszcz,
Możesz gdzieś wyjechać,
Jeśli tylko chcesz.
Kiedy są wakacje –
Morze, góry, las,
Gdzie tylko się znajdziesz,
Miło spędzisz czas.
Latem
Złociste promienie
Słońca
Padają na ziemię,
Popatrz –
Rozwiały się chmury,
Baw się
I nie bądź ponury!
Morze –
Muszelki i piasek,
Góry
Lub łąka za lasem,
Warmia –
Czekają jeziora,
Lato –
Już wyjechać pora!
  1. Rozmowa na temat wiersza.
Zadaj dziecku pytania:
Gdzie możemy wyjechać na wakacje?
Dlaczego na wakacjach miło spędzamy czas?
W jaki sposób możemy dojechać w różne miejsca letniego wypoczynku?
  1. Zabawa Mój rower – doskonaląca koordynację słuchowo-ruchową i poczucie rytmu.
Dziecko niech spróbuje wyrecytować wierszyk najpierw wolno a później w szybszym tempie. Może położyć się na plecach i naśladować ruchem tekst wierszyka.
Mój rower mknie wesoło
mój dzwonek głośno dzwoni
mój rower ma hamulce
i grube ma opony.
Na rowerze jadę ja.
To zabawa na sto dwa!




Miłego weekendu Wam życzymy pani Ania i pani Justyna


Czwartek 04.06.2020
Wakacyjne podróże-Wakacje nad morzem
1.   Rozmowa kierowana Pocztówka znad morza.
Pocztówki z różnych miejsc Polski (w tym z nadmorskim krajobrazem) z zapisanymi na niektórych z nich pozdrowieniami. Pokaż  dziecku pocztówki przedstawiające różne krajobrazy. Przypomnij o zwyczaju wysyłania kart z pozdrowieniami np. z wakacji. Dziecko
wskazują pocztówki, które przedstawiają krajobraz nadmorski. Wybiera dwie pocztówki, które mu się najbardziej podobają.
2.   Oglądanie przez lupy i szkła powiększające różnego rodzaju muszli, porównywanie muszli i grupowanie.
Różnego rodzaju muszle, lupy, szkła powiększające.
Ułóżcie na stole różnego rodzaju muszle. Niech dziecko dokładnie przyjrzy się muszlom, używając do tego celu lup i szkieł powiększających. Niech porówna muszle między sobą,
układając obok siebie muszle, które mają podobne cechy (np. podobny kształt). Niech odnajdzie największą i najmniejszą muszlę.

3.   Wprowadzenie do tematu. Zabawa dotykowa Dotyk kropelki.
Naczynie z wodą, kroplomierz, słomka lub strzykawka.
Dziecko siedzi z zamkniętymi oczami. Jedną dłoń kładą na kolanie. Drugą dłoń wyciągają lekko przed siebie. Rodzic zakrapla (najlepiej kroplomierzem) na dłoń kropelkę wody. Gdy dziecko poczuje wodę na swojej dłoni, otwiera oczy, rozciera kropelkę, pocierając dłonią o dłoń. Niech postara się odpowiedzieć na pytanie: Co czułem, kiedy kropelka wody dotknęła mojej dłoni?

4.   Opisywanie nadmorskiego krajobrazu. Określanie cech morza.


Obrazek lub zdjęcie przedstawiające nadmorski krajobraz (większą część obrazka zajmuje morze),ewentualnie obrazek lub zdjęcie przedstawiające krajobraz nad rzeką lub nad jeziorem.
Po dokładnym obejrzeniu dziecko odpowiada na pytania:
 Jakie jest według Ciebie morze?
Dzieci opisują morze jednym słowem np. głębokie, niebieskie, szerokie, piękne, niebezpieczne, tajemnicze itp.
Czym morze różni się od rzeki lub od jeziora? (
Jaki smak ma woda morska?
Dlaczego morze jest słone?

Wyjaśnij dziecku tajemnice słonego smaku wody morskiej.
Na dnie mórz i oceanów znajdują się pasma skał. Zbudowane są one z różnych minerałów, z których niektóre są bardzo słone. Woda morska rozpuszcza skały. Wtedy sól dostaje się
do morza. Na dnie mórz i oceanów znajdują się również wulkany, które wybuchają. Wydobywa się z nich lawa zwiększająca zasolenie wody. Najbardziej słonym morzem jest Morze Martwe. Jest ono tak słone, że nie mogą w nim żyć żadne rośliny i zwierzęta. Gdybyśmy chcieli się w nim wykąpać, to nawet jeśli nie potrafimy pływać, utrzymamy się na wodzie
5.   Wypowiadanie się na temat ulubionych zabaw nad morzem. Zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo.
Zapytaj dziecko co najbardziej lubi robić podczas pobytu nad morzem. Dziecko dzieli się swoimi doświadczeniami z pobytu nad morzem.
Zapytaj, czego dzieciom nie wolno robić podczas pobytu nad morzem. Przypomnij o zakazie oddalania się od rodziców i wchodzenia do wody bez nadzoru osoby dorosłej.


6.   Quiz- zapytaj dziecko:
Jakie pamiątki przywozimy z wakacji?
Dla kogo przywozimy pamiątki z wakacji?
 Dlaczego wręczamy bliskim osobom pamiątki z wakacji?
7.   Praca plastyczna- wakacyjny upominek.
Stworzenie przez dziecko wakacyjnego upominku wg pomysłu, kreatywności i inwencji twórczej dziecka.
Oto kilka inspiracji dla Was:

Pozdrawiamy Was serdecznie pani Ania i pani Justyna



Środa 03.06.2020
Wakacyjne podróże- Planujemy wakacje

1.   Ćwiczenia artykulacyjne i ruchowe na podstawie rymowanki Iwony Fabiszewskiej Wakacyjne plany.
Rymowanka
Dzieci:
Słonko mocno świeci, podnoszą ręce i naśladują wkręcanie żarówek,
cieszą się więc dzieci podskakują obunóż,
Chi, chi, cha, chi, chi, cha, powtarzają sylaby i klaszczą a dłonie,
moc promyków słonko da podnoszą ręce i naśladują wkręcanie żarówek,
Chodźmy więc nad wodę maszerują w miejscu,
po letnią przygodę kontynuują marsz,
Plum, plum, plum, plum, plum, plum, powtarzają sylaby i pokazują dłonią kształt fali,
to strumyka słychać szum wypowiadają długo głoskę sz.
Wejdźmy też na górę naśladują wchodzenie na górę,
podziwiać naturę. przykładają dłoń do czoła, tworząc nad oczami
daszek i rozglądają się w obie strony,
Och, och, och, puch, puch, puch powtarzają sylaby i klaszczą w dłonie,
to przedszkolak dzielny zuch. wskazują ręką siebie.
2.   Zapoznanie z zawartością walizki. Liczenie przedmiotów umieszczonych w walizce.
Mała walizka, w której znajduje się np. 5 foremek i 4 łopatki do piasku, koło do pływania(dmuchane), czepek, koc, dwie letnie czapki, okulary przeciwsłoneczne, 3 małe piłeczki. Rodzic umieszcza w środku koła walizkę z całą jej zawartością. Dziecko wyjmuje kolejno poszczególne przedmioty i układa  je na dywanie. Określa przeznaczenie przedmiotów i układa obok siebie te, których przeznaczenie jest takie samo (do zabawy, do pływania, do ochrony przed słońcem). Liczy przedmioty.

3.   Karta pracy, cz. 2, nr 58
Dzieci:
oglądają obrazek,
wymieniają rzeczy, które pakuje do walizki Olek, zastanawiają się, czy wszystkie będą przydatne
podczas wakacyjnego wyjazdu,
przypominają sobie, gdzie Olek z rodziną spędza wakacje i jaka panuje tam latem pogoda,
liczą spodenki, koszulki, czapki, pary skarpetek i pary butów,
rysują odpowiednią liczbę kropek w ramkach pod małymi obrazkami,
w każdej ramce rysują o jedną chmurkę więcej niż w poprzedniej.
4.   Karta pracy, cz. 2, nr 59.
Dzieci:
oglądają obrazki,
liczą stroje kąpielowe, spódniczki, koszulki, kapelusze, pary skarpet, zastanawiają się czy wszystkie będą Adzie potrzebne,
rysują odpowiednią liczbę kropek w ramkach pod małymi obrazkami,
przyglądają się obrazkom na poprzedniej karcie, wskazują różnice między bagażami Olka i Ady,
w każdej kolejnej ramce rysują o jedną chmurkę mniej niż w poprzedniej.
5.   Zabawa Prawda czy fałsz – rozwijanie zdolności koncentracji podczas działania przy muzyce.
Nagranie piosenki odgłos jazdy na rowerze.Dziecko maszeruje po okręgu w rytmie piosenki. Na przerwę w muzyce  rodzic prezentuje dziecku zdania prawdziwe lub fałszywe. Jeżeli zdanie jest prawdziwe, dziecko unosi ręce, jeżeli jest fałszywe, przechodzi do przysiadu.
Zdania:
Rower musi mieć sprawne hamulce.
Na rowerze jeździmy w wyznaczonych miejscach.
Rower to rodzaj samochodu.
Rowerem możemy zjeżdżać z góry bez hamulców.
Pozdrawiamy Was serdecznie pani Ania i pani Justyna



Wtorek 02.06.2020
Wakacyjne podróże- Sposób na wakacyjną nudę
1.   Zabawa Ryby w rzece. Rozwijanie sprawności manualnej.
Rolka po ręczniku papierowym, kawałki włóczki, sylweta ryby, dziurkacz, kawałek niebieskiej Do rolki przywiąż do niej włóczkę. Pozostałą część włóczki  nawij na rolkę. W wykonanej wcześniej sylwecie ryby zrób dziurkaczem otwór. Przywiąż sylwetę rybki do końca włóczki. Rozłóż na podłodze niebieską
krepinę – to rzeka. Zaproponuj dziecku, aby wszystkie rybki wypuścić do rzeki. Trzymaj za koniec w obu dłoniach rolkę po ręczniku. Powoli obracaj rolkę, odwijając z niej włóczkę. Sylweta rybki znajduje się coraz niżej. Zadanie jest
wykonane, gdy sylweta rybki dotknie niebieskiej krepiny, czyli rybka zanurzy się w wodzie.
2.   Co pływa, co tonie? – zajęcia badawcze.
Głębokie naczynie z wodą, parawan lub tekturowe pudełko.
naczynie z wodą. Energicznymi ruchami posłuchaj
dźwięku pluskania wody. Zapytaj dziecko co najbardziej lubi robić podczas wakacji nad wodą. Zaproponuj wspólne eksperymenty, podczas których dziecko dowie się co pływa, a co tonie.
3.   Ćwiczenie oddechowe – Podmuch wiatru.
Nagranie piosenki Wyścig rowerem, odtwarzacz CD.
Dziecko leży na podłodze. W rytm piosenki naśladuje nogami jazdę na rowerze. Na dźwięk bębenka przechodzi do siadu i naśladuje podmuch wiatru. Nabiera powietrze nosem i wypuszcza ustami.
4.   Wiatr – ćwiczenie ortofoniczne.
Nagranie piosenki Wyścig rowerem, odtwarzacz CD, bębenek, tamburyn.
Dziecko biegnie, stawiając drobne kroki w rytmie piosenki, naśladują jazdę na rowerach w określonym kierunku. Na hasło: Wietrzyk! i dźwięk bębenka zatrzymują się i szeptem wypowiadają zgłoski: szszsz, naśladując szum wiatru. Ponownie biegną w rytmie piosenki. Na kolejną przerwę w muzyce i dźwięk tamburynu zatrzymują się i naśladują odgłosy silnego wiatru,
wypowiadając głośno zgłoski: szuszauchuuuu.
Pozdrawiamy Was serdecznie pani Ania i pani Justyna





Poniedziałek 01.06.2020
Wakacyjne podróże- Podróż samolotem

1.   Zabawa bieżna z elementem naśladownictwa Wakacyjna gimnastyka.
Dzieci biegają w rytm wygrywany przez instrumencie. Na przerwę w grze dzieci zatrzymują się i  wykonuje określone ruchy (np. trzy następujące po sobie elementy ćwiczeń gimnastycznych – skłon w przód, klaśnięcie w dłonie, podskok). Dzieci powtarzają je w takiej samej kolejności.
2.   Zabawa ruchowa z elementem równowagi Samolot.
Dzieci przy dźwiękach bębenka maszerują po sali w różnych kierunkach. Na hasło: Samolot!
próbują stanąć na jednej nodze z ramionami wyciągniętymi w bok. Naśladują samolot
przygotowujący się do startu. Dźwięk bębenka jest sygnałem do ponownego marszu.
3.   Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej 
 Wakacyjne podróże.
Książka (s. 76–77)
Na wakacje czas!
Powoli zbliżały się wakacje. Każdy dzień był odrobinę dłuższy od poprzedniego. Robiło
 Się coraz cieplej. Ada od dawna marzyła o locie samolotem.
Lubiła bawić się starym globusem swojej mamy. Plastikowym samolocikiem lądowała na maciupeńkich, ledwie widocznych wysepkach. Któregoś dnia tata z tajemniczą miną podszedł do dziewczynki.
– Córeczko, czy ja mogę wylądować na twoim globusie?
– Oczywiście, że możesz. A gdzie chcesz wylądować, tatusiu?
– Widzisz, tutaj jest taki but na obcasie. To są Włochy i tu chciałbym wylądować razem z tobą,
Olkiem, babcią, dziadkiem i mamą.
– To wspaniale, ale nie wiem, czy się zmieścimy w takim małym samolociku – zaśmiała się
dziewczynka.
– W takim razie może polecimy dużym samolotem? Takim prawdziwym! Co ty na to?
– Bardzo, bardzo bym chciała, tatusiu! – krzyknęła uradowana Ada.
– To powiem ci w tajemnicy, że już kupiłem bilety.
– Naprawdę?! – zapytała z niedowierzaniem dziewczynka. – Olek, słyszałeś, będziemy
lądować na bucie! Naprawdę!
Olek, podobnie jak jego siostra, nie mógł doczekać się wyjazdu. Kilka dni później całą rodziną
przyjechali na lotnisko.
– Kochani – powiedział tata - lotnisko jest bardzo duże i łatwo się zgubić. Musimy się wzajemnie
pilnować – dodał i popatrzył na dzieci.
Rodzeństwo z zaciekawieniem rozglądało się po ogromnej, pełnej ludzi hali wylotów.
– A kim są ci ludzie w mundurach? – zapytała Ada, ściskając Dinusia.
– To kapitan i stewardesy – odpowiedziała mama. – Może będą z nami lecieć do Włoch.
Zobaczymy.
Dwie godziny później cała rodzina usadowiła się wygodnie w samolocie. Początkowo dziewczynka
odrobinę bała się hałasujących silników.
– Startujemy! Nareszcie! – ucieszył się Olek i patrzył przez okno, jak z każdą chwilą wszystko
robiło się coraz mniejsze i mniejsze. W końcu wlecieli w chmury i tylko od czasu do czasu widać
było ląd, a potem morze. Wreszcie samolot wylądował i zaczęły się prawdziwe wakacje.
Upalne dni dzieci spędzały w krystalicznie przeźroczystej i ciepłej wodzie. Wieczorami zaś
zwiedzały piękne miasta, miasteczka i wsie pełne gajów oliwnych i winorośli. Ada uwielbiała
pozować do zdjęć – zwłaszcza w towarzystwie Dinusia. Najbardziej spodobała się jej Fontanna
Pszczół.
– Mamo, czy mogę posadzić tutaj Dinusia? – zapytała dziewczynka i w tym momencie Dinuś
wpadł prosto do wody. Na szczęście tata szybko wyłowił niesfornego pluszaka.
– Musisz go bardziej pilnować, córeczko – zaśmiał się tata. – Nie wiem, czy jest zadowolony
z kąpieli.
– Chyba nie. Coś smutno wygląda. I co teraz zrobimy? Jeszcze się na mnie pogniewa – zasmuciła
się Ada.
– Nie martw się. Myślę, że poprawi mu się humor, gdy tylko spróbuje prawdziwej włoskiej
pizzy! –powiedział dziadek. – Zrobiłem się naprawdę głodny. A wy? – I wskazał budynek, z którego
unosił się świeży zapach ziół i ciasta.
– W końcu jak Włochy, to i pizza! – zawołał Olek i cała rodzina weszła do pobliskiej pizzerii.
Dinusiowi też poprawił się humor. Tak naprawdę nawet nie zdążył się mocno zmoczyć.
4.   Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania 
i ilustracji w książce.
Książka (s. 76–77) dla każdego dziecka. 
Pytania:
− Gdzie wybrali się Olek i Ada z rodzicami i dziadkami na wakacje?
− Co stało się z Dinusiem tuż przed tym, jak tata zrobił jemu i Adzie zdjęcie?
− Jakie miejsce odwiedziła cała rodzina Olka i Ady?
− Co jeszcze robili na wakacjach Olek, Ada i ich rodzina?
− W jaki sposób rodzina Olka i Ady dotarła do Włoch?
5.   Moje wymarzone wakacje – malowanie na podkładzie z gazy.
Wyjaśnienie pojęcia wakacje. Podawanie skojarzeń ze słowem wakacje. Podanie skojarzeń z tym słowem i określenie uczuć, jakie ono w nich budzi.
6.   Wykonanie pracy plastycznej na 
temat Moje wymarzone wakacje.
Zapoznaje dzieci z nową techniką – malowania na gazie. Prosi, aby dzieci namalowały miejsce, do którego najchętniej pojechałyby podczas wakacji. Samodzielne wykonanie prac przez dzieci. Dla każdego dziecka kartka z bloku technicznego, klej, farby plakatowe, pędzel, gaza opatrunkowa.
Pozdrawiamy Was serdecznie pani Ania i pani Justyna